Thursday, August 2, 2012

My Task is My Resposibility

Assalamualaikum..

Wahh lately rajin pulak aku mengupdate blog kan..pada hal keja berlambak. Bukan apa, kali ni saja nk list semua task penting yang aku kena siapkan untuk remind diri sendiri supaya aku tak lupa. Bak kata orang kalau saya dengar, saya lupa, kalau saya lihat saya ingat, dan kalau saya buat saya tahu dan kalau saya tulis lagi buat saya ingat (yang ini aku tambah sendiri..hehehe).

  • Recapturing book detail (cataloging)
    • boleh copy catalog je dari library lain.
  • Update status kt fb ups....bukan la, tapi update status student utk pinjaman dan pemulangan buku. hehe
    • sebab pakai sistem manual lagi, student tulis nama dalam buku log n then aku masukkan pulak dalam excel (sistem yang tak berapa sistem tapi boleh la nk generate statistik, keja pun jadi mudah siket
    • Key in data pinjaman dan pemulangan students.
  • kemas rumah kedua (library la tu)
    • susun buku dekat rak
    • susun la apa yg bole susun
  • Jadi penjaga library aka kakak guard library. hehee
    • yela duduk di kaunter atau lebih dikenali sebagai sirculation desk. kena handle students yg nk pinjam n pulang buku, customer service, consultant (cewahh...mcm gah je ye haha).
    • Pantau kalau ada kes curi ke student bising ke...(bab ni paling tak suka sebab student ni kadang2 tak paham yang library kena senyap tak leh bising dh suruh syyyyyyyy......pun still lagi bising. apa nk buat ngn dorang ni tah?)
    • Sumber rujukan or kaunter pertanyaan. Budak2 boleh tanya kalau ada apa-apa yang tak faham. Jangan malu-malu.
  • Handle gak utk book purchasing. Bab ni aku baru nk belajar. Task ni kak has yg pegang tp aku kena ambil alih dan kena tau jgk.
    • buat book list utk pembelian buku
    • hantar quotation
    • follow up dgn supplier
  • Library aktivity.
    • Kena buat IS (Implementation schedule) untuk aktiviti di library. Yang ni la buat aku pening lalat..#$%&^&*(*
  • Set up children zone.
    • Alhamdulillah children zone kami dh siap walaupun aku rasa ada bnda yang kurang.
Antara gambar2 sekitar library yang aku sempat capture:














Ok la mood aku dh ada untuk start keja. Next time aku update lg task kalau ada. hehe....Good luck!


     

1 comment: