Monday, November 19, 2012

Jatuh Cinta dengan 'DURIAN CREPE'

Assalamulaikum wbt....

Tengok title entry macam best kan? hehe.. Jatuh cinta adalah perkara biasa..(yeke biasa? err luar biasa bagi aku..hehe). Cinta tu adalah satu perasaan dan cinta tu sangat luas maksudnya. Cinta pada yang Maha Esa, cinta pada mak dan ayah, cinta pada adik beradik, cinta pada kawan-kawan, cinta pada makhluk ciptaan Allah dan sebagainya. Banyak kategori untuk CINTA ni kan? hehe...aku tak pandai nk ulas panjang berjela pasal cinta ni sebab aku bukan 'Dokter Cinta'...hehehe.

Actually aku bukanlah jatuh cinta dengan manusia. Yang sebenarnya aku dah jatuh cinta dengan sejenis makanan yang bernama 'Durian Crepe'. Durian crepe no sejenis makanan pencuci mulut berasaskan buah durian sebagai inti. Balik weekend hari tu aku dh mencuba buat durian crepe ni. Ok ni la rupa dia durian crepe aku yang tak menawan tu..hehe...

Durian crepe tak jadi :p
Tengok pada gambar di atas, takde rupa lansung kan? hehe....bagi anak buah rasa...cundak, cundak ni apa? makanan ke? ohhh God, teruk sangat ke rupa durian crepe aku ni? anak buah aku pun tak cam ni spesis makanan ke apa..huhuhu...

Takpe, 1st try tak jadi..lain kali cuba lagi OK! don't give up =). Cuba la lain kali...resepi dah ada kan? Jom....

Bahan2 crepe;-
250g gandum
3 bj telur
500ml santan
1 sudu teh esen pandan
1 sudu teh pewarna hijau atau kuning

 Cara2:
1. Satukan semua bahan dlm bekas dan kacau.
2. Masukkan dalam blender dan blend. Kemudia tapis.
3. Sediakan kuali leper non stick.
4. Panaskan kuali dan letak sdkt myk.
5. Tuang 1 senduk kecil dan msk crepe. X perlu di terbalikkan.
6. Buat sampai habis adunan.

Bahan2 filling:
Isi durian secukupnya
1 cawan non dairy whippg cream

Cara2:
1. Pukul whipping cream dlm mixer hingga kental.
2. Asingkan isi durian dgn biji. Lumatkan sidikit.

Cara2 bungkus crepe:
1. Bentangkan 1 keping crepe.
2. Letakkan whipping cream.
3. Letakkan isi durian.
4. Kemudian ttp semula dgn whipping cream.
5. Lipat crepe. Dan sejukkan dalam peti sejuk sekejap.

Terliur kejap...emmm dapnye dapnye.....



No comments:

Post a Comment